Před 125 lety, 6. června 1892, byl v Chicagu zahájen provoz na první lince městské nadzemní dráhy, nazvané Alley L. Oslavy výročí zahájil generální ředitel CTA Graham Garfield, který seznámil přítomné s historií dráhy. Potom vyjel na trať vlak z roku 1923, který jezdil jezdit asi půldruhé hodiny, po něm stejně dlouho jezdil vlak z roku 1978. V obou vlacích platily současné běžné jízdenky.
Stavba nadzemní dráhy bylo něco nového a neznámého, ale město, kde rostly mrakodrapy, nutně rychlou dopravu potřebovalo. Nepříjemný byl provoz pro obyvatele v 2. a 3. patře, protože vlak byl tahán parní lokomotivou, takže musely být utěsněná okna. Ale v tehdejší době se na ochranu životního prostředí vůbec nedbalo, navíc lidé byli zvyklí na kouř, který chrlilo spousta továren. Dřevěné vagony soukromé dopravní firmy byly hned od zahájení provozu velmi populární a přeplněné cestujícími. Přibývaly další tratě . Vlaky jezdily 24 hodin denně. V současnosti má nadzemní dráha v Chicagu 224,1 mil kolejí.
Stavbu nadzemní dráhy urychlila snaha dostat návštěvníky na Světovou výstavu, která se konala v roce 1893. Po šesti letech provozu přešla chicagská nadzemní dráha na elektrický provoz. Konstruktér elektrického pohonu Frank Julian Sprague odmítl systém elektrických lokomotiv tahající vagóny, ale vybavil všechny vozy elektrickými motory a brzdami. Vše ovládal jeden strojvedoucí. To nesmírně zrychlilo rozjezdy vlaku.
Žádné komentáře:
Okomentovat