Za vyšší ceny potravin v Česku mohou vyšší daně (DPH i
spotřební daň) a hlavně vysoké marže obchodních řetězců.
Nejnižší marže (do 50 %) jsou u komoditních výrobků, jako je
pečivo nebo mléko. Naopak u výrobků s vyšší přidanou hodnotou jsou marže
velmi vysoké a běžně přesahují i sto procent. Tyto marže tak značně
omezují pro spotřebitele možnosti výběru, protože kvalitní či specializované
výrobky jsou díky této obchodní politice řetězců pro zákazníky značně
cenově nevýhodné.
Zákon sice reguluje potravinářský trh a dodavatelům pomáhá zlepšit
jejich vyjednávací pozici vůči řetězcům, platí však pro všechny stejně a
stanovuje například to, že řetězce musí dodavatelům platit za zboží nejdéle
do 30 dnů, nesmí prodávat zboží pod nákupní cenou či nesmí dodavatelům účtovat
speciální poplatky třeba jen za to, že jim mohou dodávat zboží. Samotné stanovování cen výrobků však zákon
neřeší.
Žádné komentáře:
Okomentovat