Švédská ekonomika bez
problémů čelí ekonomické krizi. TýdeníkThe Economist přirovnává Švédsko k
ekonomické „polární záři“.
Švédsko prochází zásadními změnami od osmdesátých let, kdy bylo známé svými
extrémně vysokými daněmi. Nyní ve Švédsku funguje progresivní daň z příjmu a
stát postupně zrušil některé další daně, například dědickou daň, darovací daň,
daň pro bohaté a majetkovou daň. Co je důležité pro podnikání, je korporátní
daň, která se letos ve Švédsku sníží z 26,3 % na 22 %. To je ovšem stále víc
než v ČR, kde korporátní daň v posledních letech klesla z 31 % na 19 %.
Švédsko zároveň upravilo své daně z příjmu tak, aby zejména méně
kvalifikovaní pracovníci získali větší motivaci k práci. Stát zároveň ztížil
podmínky pro získání některých sociálních dávek a také omezil jejich výši.
Správu některých sociálních služeb stát předal do soukromých rukou, a tak si
nyní Švédové mohou více vybírat mezi veřejnými a soukromými školami nebo
nemocnicemi. Mezitím tak klesly veřejné výdaje ze 67 % HDP v roce 1993 na 51 %
v roce 2011 a Švédsko zvládlo zredukovat svůj veřejný dluh, čímž se obrnilo
před rizikem dluhové krize. V porovnání se Švédskem jsou české veřejné výdaje
nižší, podle posledních údajů činí 43 % HDP, avšak český státní dluh pomalu,
ale vytrvale roste.
Na druhou stranu švédský veřejný sektor stále zaměstnává až 30 % pracovní
síly, v porovnání s průměrem OECD, který je 15 %. Zároveň ale Švédsko nebrání
volné ruce trhu, i když musí přihlížet bankrotu národní automobilky Saab a
čínské kontrole nad další švédskou automobilkou Volvo.
Švédský příklad není asi ideální. Co je ale záviděníhodné, je švédská
důvěra ve fungování vlastního státu. Švédové jsou ochotnější platit vysoké
daně, když vědí, že s jejich penězi bude rozumně naloženo. A i když se stále
část Švédů obává zneužívání sociálních dávek, z pravidelných průzkumů veřejného
mínění vyplývá, že švédská důvěra v sociální stát mírně roste, a to se
nezměnilo ani se současnou ekonomickou krizí – zdá se, že Švédsko si tím
nejhorším prošlo v devadesátých letech a nyní těží z tehdejších reforem.
Zdá se tedy, že proklamovaným českým cílem by nemělo být dosahování
budoucího sociálního smíru, jako spíše zvýšení důvěry ve funkčnost sociálního
systému. Což bez ohledu na politickou rétoriku neznamená posun doleva, nýbrž
spíše ochranu před zneužíváním sociálních dávek a boj proti korupci. Příklad
Švédska ukazuje, že potřebné reformy lze okoukat napravo i nalevo od politického
spektra, i když pro úplné okopírování švédského modelu by se asi nepodepsala
žádná česká vláda, ať už by byla jakéhokoli složení.
Žádné komentáře:
Okomentovat