Že Praha musí profitovat i z majetku a práce lidí v ostatních českých regionech, se stává samozřejmostí. Po likvidaci průmyslu se hlavní město zaměřilo na zahraniční turisty, k jejichž přilákání je třeba stále větší a dražší reklama. K tomu mají přispět i ostatní české kraje. Někteří představitelé Prahy dokonce podlehli představám, že jsou předurčeni mít všechno, na co si v České republice ukážou prstem. Jablkem sváru mezi Prahou a Moravským Krumlovem je Slovanská epopej, světoznámé dílo Alfonse Muchy.
„Z vyjádření ředitele Bufky v rozhlasovém pořadu jsem šokován. Snaží se z Epopeje udělat prodejnou kurtizánu... Jeho jednání je příkladem chování arogantního úředníka, který není nikdy v ničem volán k žádné odpovědnosti,“ rozčílil se starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina, když ředitel Galerie hlavního města v rádiu Česko oznámil plán poslat slavnou Muchovu epopej na výstavu do Japonska.
Spor mezi Prahou a Moravským Krumlovem se po krátkém příměří nyní opět rozhořel. „Teď už jde zcela jednoznačně o princip. Epopej se totiž stala symbolem a měřítkem toho, jak vážně to tahle republika myslí s rozvojem malých regionů a Krumlov nyní mluví jménem všech takových regionů,“ řekl Třetina a dodal, že udělá všechno pro to, aby epopej Moravský Krumlov neopustila.
Ředitel Bufka záměr vyvézt Epopej do Tokia obhajoval jako akci Prahy, což prý jednoznačně podpoří kulturní vztahy mezi Prahou a Japonskem a bude prezentací Prahy jako historického centra České republiky ve všech japonských médiích. Současně dal jednoznačně najevo, že ho názory Moravského Krumlova nezajímají.
Řediteli oponuje i malířův vnuk John Mucha, který argumentuje tím, že častým sbalování, převážením a rozbalováním se obrazy poškodí. Jen kvůli zisku vozit ty nejdražší pamětihodnosti po světě je podle něj nedůstojné. Tak si to Alfons Mucha nepředstavoval, když Praze své dílo věnoval pod podmínkou, že tam bude pro něj zřízena galerie, ve které si Epopej bude svět moci prohlížet.
Žádné komentáře:
Okomentovat