Anglie je země proslulá jako kolébka železniční dopravy, která se odtud šířila do celého světa. Anglie bývala od středověku námořní a obchodní velmocí mající kontakty s většinou zámořských zemí. Neobchodovaly jen přístavy, bylo nutno do obchodu zapojit i vnitrozemí. Jenom vnitrozemské řeky a rozblácené cesty pro koňské povozy nestačily. Dříve než po železnici, byly těžké náklady přepravovány loděmi ve vodních kanálech, jichž byly postaveny tisíce kilometrů.
| Zdymadlo |
Plavební kanály ve střední Anglii jsou náročná stavební díla. Zkrotit za pomoci zdymadel v dosti vlnitém terénu vodu tak, aby jí bylo v kanálech dostatek, vyžadovalo mnoho stavitelských zkušeností a odvahy. Na některých místech musela být postavena řada zdymadel za sebou, jinde byly prokopány i víc než kilometr dlouhé tunely nebo postaveny akvadukty. Průplavy se různě rozdělují a křižují, takže kvůli odbočování a potkávání lodí jsou na nich také značně rozšířené vodní plochy.
Pro zdymadla byly stanoveny minimální parametry: 7 stop šířka (2,13 m) a 75 stop (23 m) délka. Stěny jsou taraseny kamenem, dno je ploché všude stejně hluboké. Dřevěná vrata otvírají ručně posádky lodí samy, rovněž napouštění a vypouštění vody.
Podél kanálů jsou zpevněné cesty, po nich dříve chodívala zvířata tahající lodě. Po vynálezu parního stroje dostali lodě parní pohon, nyní jsou hnány spalovacími motory. U zdymadel a přístavišť dodnes stojí neomítnuté domky správců zdymadel a zájezdní hospody.
Žádné komentáře:
Okomentovat