"Skuteční zemědělci

"Zemědělství je člověkem řízený vztah mezi rostlinou a zvířetem."

úterý 4. listopadu 2025

Kanály ve střední Anglii

 Anglie je země proslulá jako kolébka železniční dopravy, která se odtud šířila do celého světa. Anglie bývala od středověku námořní a obchodní velmocí mající kontakty s většinou zámořských zemí. Neobchodovaly jen přístavy, bylo nutno do obchodu zapojit i vnitrozemí. Jenom vnitrozemské řeky a rozblácené cesty pro koňské povozy nestačily. Dříve než po železnici, byly těžké náklady přepravovány loděmi ve vodních kanálech, jichž byly postaveny tisíce kilometrů.

Zdymadlo
Nejhustší sít kanálů se nachází ve střední Anglii poblíž města Coventry. V současnosti je ještě mnoho anglických vodních kanálů v provozuschopném stavu, i když lodě v kanálech už nepřevážejí do měst a přístavů obilí, ale turisty. Lodě o maximální šířce 2,08 metrů jsou vybaveny jako lepší turistické ubytovny. Mají ložnice, koupelny, kuchyňky s plynovými sporáky, lednice, televize. Výbava lepší než na hausbótu, který na Vltavě Jiřímu Oulickému pořídil jeho sluha Saturnin. Pro toho, kdo netouží trávit dovolenou při 200 km rychlosti za hodinu, ale stačí mu při rychlosti člunu 6 km za hodinu prohlížet si nádhernou krajinu, spoustu zdymadel a jiných stavebních unikátů, je toto výborná nabídka.

Plavební kanály ve střední Anglii jsou náročná stavební díla. Zkrotit za pomoci zdymadel v dosti vlnitém terénu vodu tak, aby jí bylo v kanálech dostatek, vyžadovalo mnoho stavitelských zkušeností a odvahy. Na některých místech musela být postavena řada zdymadel za sebou, jinde byly prokopány i víc než kilometr dlouhé tunely nebo postaveny akvadukty. Průplavy se různě rozdělují a křižují, takže kvůli odbočování a potkávání lodí jsou na nich také značně rozšířené vodní plochy.

Pro zdymadla byly stanoveny minimální parametry: 7 stop šířka (2,13 m) a 75 stop (23 m) délka. Stěny jsou taraseny kamenem, dno je ploché všude stejně hluboké. Dřevěná vrata otvírají ručně posádky lodí samy, rovněž napouštění a vypouštění vody.

Podél kanálů jsou zpevněné cesty, po nich dříve chodívala zvířata tahající lodě. Po vynálezu parního stroje dostali lodě parní pohon, nyní jsou hnány spalovacími motory. U zdymadel a přístavišť dodnes stojí neomítnuté domky správců zdymadel a zájezdní hospody.  




Žádné komentáře:

Okomentovat